JSP Page

 

Experienţă îndelungată cu celule de combustibil


STILL a prezentat pe baza modelului RX 60, alături de partenerii săi, un stivuitor cu sistem de propulsie cu celule de combustibil din cea de-a doua generaţie

Pe baza discuţiilor continue în ceea ce priveşte schimbările climatice şi impunerile din ce în ce mai exigente în ceea ce priveşte emisiile de dioxid de carbon, consumul de energie capătă o semnificaţie din ce în ce mai importantă şi în cadrul intralogisticii. Cuvinte cheie precum eficienţă energetică sau "Zero-emisii" însoţesc această tendinţă. Având în vedere toate acestea, interesul pentru alternativele de sisteme de propulsie precum obţinerea de curent cu ajutorul celulelor de combustibil, care sunt numite mereu în legătură cu gestionarea hidrogenului pe bază de surse de energie regeneratare precum vântul şi soarele, devine din ce în ce mai mare. Compania STILL GmbH din Hamburg, Germania a recunoscut devreme aceste şanse şi a adunat deja experienţă vastă în doferite proiecte. Compania este inovatoare în sectorul transporturilor uzinale şi se angajează de asemenea intens pentru protecţia mediului, ca de exemplu în calitate de membru active în parteneriatul de mediu al oraşului Hamburg.

Deja din 2003 STILL a luat parte la proiectul Asociaţia de lucru Münchener Flughafen ARGEMUC, unde s-a utilizat un stivuitor electric dotat cu sistem de propulsie cu celule de combustibil, tip R 60.

Începând cu sfârşitul anului 2006, pe aeroportul din Hamburg se folosesc două stivuitoare STILL tip R 07-25 cu sistem de propulsie cu celule de combustibil pentru manevrarea bagajelor. Pe termen lung, aeroportul intenţionează să înnoiască întregul parc auto (până în prezent cu motoare cu ardere) şi în acelaşi timp să reducă emisiile. Linde Gas pune la dispoziţie rezervoarele necesare pentru alimentarea cu hidrogen. Astfel STILL are doi parteneri de proiect puternici, pentru a pregăti acest mod de propulsie inovativ pentru viitor.
În economia din port a oraşului Hamburg, HHLA-Rhenus va instala anul acesta o benzinărie cu hidrogen, care va fi aprovizionată cu ajutorul unui stivuitor STILL cu celule de combustibil R 60-25.
La BASF Coatings, unul dintre cele mai mari compani din lume în domeniul industriei de lacuri, se vor utiliza două vehicule diferite cu sistem de propulsie modern în domeniul industrial: un stivuitor cu catarg retractabil FM-X 20 şi un stivuitor electric R 60.

În principiu, sistemele utilizate de STILL au toate aceeaşi structură, sunt alcătuite din buchetul iniţial de celule de combustibil (capacitate de exemplu trei ori şase kilowaţi), dintr-un acumulator electric intermediar, care stochează ebergie atunci când se frânează şi care o eliberează atunci când se accelerează, din rezervorul de gaz pentru hidrogen (încărcat cu presiune 350 bar şi un conţinut de 2,5 kilograme hidrogen), dintr-un răcitor şi un compresor precum şi dintr-o greutate suplimentară, care echilibrează diferenţa faţă de bateria grea. Celulel de combustibil sunt furnizate de Hydrogenics şi Nuvera.

Avantajele tehnicii cu celule de combustibil

Energie curată
Operarea unui stivuitor cu hidrogen nu are drept urmare nici o emisie de substanţe poluante. Nu sunt emise nici particule de fum, oxizi de nitrogen sau bioxid de carbon, care să polueze mediul încojurător sau clima. Drept "gaze de ardere" este emisă numai apă curată, sub forma de aburi, în urma reacţiei hidrogenului cu oxigenul din aer.

Nu este necesară schimbarea bateriei
În cazul în care se consumă cantitatea de hidrogen din rezervor, nu este necesară decât o oprire la benzinăria cu hidrogen, pentru a putea garanta din nou capacitatea totală. Nu mai este necesară schimbarea bateriei şi păstrarea unei a doua baterii încărcate, scumpe.

Întreruperi reduse ale utilizării
O alimentare a rezervorului de hidrogen al stivuitorului durează numai 5 minute. Astfel celula de combustibi este mult mai avantajoasă decât bateria convenţională, care trebuie încărcată or în şir.

Operare timp de mai multe ture, fără probleme
Pentru a asigura o operare timp de mai multe ture, este suficientă numai încărcarea la timp a celulei de combustibil cu hidrogen. Astfel se poate renunţa la păstrarea unei a doua sau a treia baterii încărcate, scumpe per stivuitor.

Capacitate totală
PowerPackul de celule de combustibil de la STILL oferă tensiune nominală totală până la consumarea rezervei de hidrogen. Tensiunea nominală a unei baterii scade în schimb continuu, atunci când este folosită.

Datorită experienţei valoroase, aproape unice, cu tehnologia celulelor de combustibil şi aspectul protecţiei împotriva încălzirii globale, compania va urmări consecvent şi în mod intens această linie de dezvoltare.

 

15.02.2008